Vaše chování na internetu poskytuje přesnější osobnostní profil než nejlepší psychologické testy. K čemu jim je?
Digitální stopa, kterou za sebou denně necháváme, umožňuje díky moderním technologiím vytvořit naše psychologické profily. Ty jsou využívány k našemu ovlivňování a manipulaci, ať už v obchodě, nebo v politice. Dalším krokem bude digitální kredit, který umožní státu a velkým firmám sledovat, zda jsme správnými občany či zákazníky – a následně nás za to odměňovat či trestat.
Není to tak dávno, co byl zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nucen odložit své oblíbené šedé tričko. Upjatý v tmavém obleku vysvětloval před vyšetřovací komisí amerického kongresu, jak se mohlo stát, že k obsahu facebookových účtů téměř 87 milionů uživatelů získala přístup společnost Cambridge Analytica.
Začátkem června 2018 vyplaval na povrch další skandál. Data více než dvou miliard uživatelů Facebooku jsou sdílena také s největšími výrobci elektroniky, mezi nimiž nechybí Apple, Samsung či Microsoft. Poněkud však utekla podstata celého skandálu. Co vše lze zjistit z vaší digitální stopy a jaké důsledky může mít, pokud toho někdo zneužije.
Naše digitální stopa o nás vypovídá mnohem více, než si myslíme. Postoj Nic neskrývám a na webu nesdílím nic důležitého je ukázkou naší naivity. Chceme-li odhadnout co nejpřesněji něčí osobnost, nejsou psychometrické testy zdaleka tím nejlepším nástrojem, který máme k dispozici. Mnohem přesnější je analýza stop a výsledků chování dotyčného či pozorování v reálném čase. A právě to digitální technologie umožňují v doposud nebývalé míře.
Vědí na vás všechno
Jsme obklopeni digitálními produkty a službami, které zprostředkovávají naše aktivity, komunikaci a sociální interakce. Jak se chováme na síti, myšlenky a emoce, které zde projevujeme, to vše zanechává masivní digitální stopu. Většinu své digitální stopy zanecháváme dobrovolně – historii procházení webu, transakce z online i offline nákupů, fotky a videa, záznamy o poloze GPS, seznamy médií, která čteme, protokoly hlasových hovorů a videohovorů, jazyk použitý v tweetech nebo e-mailech a mnoho dalšího.
Celý článek najdete na portálu
Psychologie.cz https://psychologie.cz/divaji-se/
Nejnovější komentáře